Bloggmobbning

Många har blivit utsatta,få har tagit upp det.Bloggmobbning är inte som vanlig mobbning,det sker snabbare,enklare och helt anonymt.I denna blogg såg jag det senast och la en kommentar:
Postat av: Felicia

I skolan är det mest typ:åh vilket bra inlägg du skrev ,och sånt där,men kommentarer.Inga dåliga på denna blogg,tack gud.Men på förra fick jag ett par när jag tänkte sluta blogga.Det var inte kul!

Jag fick några taskiga (anonyma) kommentarer på min förra blogg,och fasen vad nere man känner sig.Visst,alla tycker inte likadant,men om du måste säga taskiga saker så gör det för fasen inte anonymt.En anonym,elak kommentar är tusen gånger värre än en oanonym,elak kommentar.Om du nu måste skriva saker som uppfattas tykna,taskiga etc. så gör der inte anonymt."Om du inte vågar stå för det du säger,säg det inte alls" är något jag kör med när jag ska kommentera.Inte för att jag vill kommentera elakt,det skulle aldrig falla mig in att göra någon ledsen via ens blogg.Okej,först av allt:en blogg skrivs av en person du kanske inte vet något om.Vadå inte kanske du tänker,men ärligt talat.Om personen har en psykisk störning,anorexi,en deprission eller är väldig aggresiv eller bara allmänt ledsen berättar inte många det på sin blogg.Och om den är ledsen när den råkar läsa din kommentar,tror du att personen mår bättre?Nej fy för dumma kommentarer!

Nu har de elaka kommentarerna nått hit,och visst,det kanske inte uppfattas elakt av er att skriva tex: "Vill du inte ha lite Emil Rommel också..."Att det är någon från skolan vet man ju,men att den var anonym gör att man inte vet vem det var.

Vett och etikett när du ska kommentera
- skriv ALLTID ditt namn
- tänk på om personen kommer bli ledsen
- skriv och tänk efter innan du publicerar.Om det låter för hårt/grovt ändra lite
- kom nu ihåg att du vet inte allt om personen
- och slutligen:är denna kommentar verkligen nödvändig,måste du berätta för personen att den nya frisyren var ful eller liknande.Tänk efter:klarar personen sig utan din superviktiga(elaka) kommentar?

Sådär,hoppas nu bloggmobbningen kan sluta och att det blir fridfullt i bloggvärlden.Får se om jag lägger om systemet så jag måste godkänna alla kommentarer,vet inte om jag orkar.

Puss!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Usch för bloggmobbning, jag har också fått ett par taskiga kommentarer men så har jag lagt märket till andra som har fått grymt grova och taskiga kommentarer. Glad påsk :)

Postat av: Jonna

finns inget värre än elaka kommentarer.. & det värsta av allt, aldrig någon som vågar stå för de som de skriver.. alltid från anonyma! :/
nåja, vi får hoppas att folk växer till sig under sommarn" :)
J

2007-04-08 @ 19:15:51
URL: http://jonnaat.blogg.se
Postat av: julia

Ja, precis varför vara så feg att vara anonym, men ser ju ändå ip-numret. Alla personer som håller på så borde skaffa sig ett liv.

2007-04-08 @ 19:28:04
Postat av: Karin

tack, mår redan bättre:)

2007-04-08 @ 19:59:55
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Anonym

håller med, varför kränka andra för..

2007-04-08 @ 20:31:03
URL: http://ledume.blogg.se
Postat av: gloryfied

Håller med! mobbing är avskyvärt i alla former, men speciellt på nätet där man kan vara anonym. Fegt att vara anonym, förresten. Våga stå för vad du tycker! bra skrivet!

2007-04-11 @ 21:35:07
URL: http://gloryfied.blogg.se
Postat av: Suklaa

Jag använder mig visserligen av en signatur både när jag bloggar och när jag kommenterar andra bloggar. Jag skriver dock aldrig en kommentar som kan såra. Visst kan det vara så att jag inte håller med, men även detta kan framföras på ett trevligt sätt. Man måste ju inte hålla med i allt.
Men att tala om att en person har ful frisyr, etc, är bara löjligt och måste inte framföras.

2007-06-10 @ 11:53:30
URL: http://suklaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback